Asi nenajdeme člověka, který by neznal jeho jméno, ale rovněž najdeme člověka,
který by o něm skutečně věděl víc, než právě jeho jméno.
Chápání Markýze de Sade (plným jménem Donatien-Alphonse-François, markýz
de Sade) nabírá často buď chlípně zvráceného nebo revolučně
romantického rozměru, ale jeho dílo, protože o životě samotném toho víme
jen velice málo a i to je zkresleno lidovými legendami i záměrným pohaněním,
je nutné chápat v plném kontextu doby a společnosti, jíž byl Sade příslušníkem.
Sade je velmi často v „zasvěcenějších“ kruzích, tedy u lidí, kteří
se nespokojili jen se všeobecně přijímanou zkratkou „vynálezce“ sexuální
zvrhlosti a nechutnosti, brán jako kritik či filosof, který se svým cynickým
postojem snažil nabourat tradiční chápání univerzálních hodnot a proto
v opozici hlásal ateizmus a amorální hédonický epikureismus:
„Milovat
a užívat rozkoše jsou dvě věci velmi rozdílné: nasvědčuje tomu důrazně
to, že denně milujeme, aniž užíváme tělesné rozkoše, a ještě častěji
užíváme tělesné rozkoše bez lásky.“ a
„Rozkoše nesdílené
s druhým mají své půvaby, ba dokonce více půvabů než ty sdílené,
neboť kdyby tomu tak nebylo, jak by se vedlo tolika starcům, tolika neduživcům
a mrzákům? Ti všichni jsou si úplně jisti, že nejsou milování, vědí
bezpečně, že jejich rozkoš není sdílena: ale okoušejí méně
slasti?“[1] Avšak v
oslavě rozkoší a sexuálního ukojení nelze hledat hlubší filozofii.
Ostatně z téměř podobného tvrzení vychází Platón ve svém dialogu
Faidros,
ovšem jeho filozofická úvaha právě fyzickou rozkoší začíná a v zápětí
ji i vyvrací. Srovnáme-li tyto dvě protichůdné filozofie, nemůžeme
nevidět, že král je opravdu nahý.
Do světla nekritického obdivu se Sade dostává již u „prokletých“ básníků:
„Princi, ó svrchovaně vznešený markýzi de Sade!“ (Paul
Verlaine), ale největší zásluhu na jeho zbožštění měl výběr ze
Sadeho díla Guillaume Apollinaira, který je brán jako velký zdroj a vzor
nově vznikajícího surrealismu. V našich zemích se jako první o této
studii zmiňuje Karel Taige ve studii
Guillaume Apollinaire a jeho doba
–
„…měl odvahu oceniti skvělé kvality a vysoký význam nejnešťastnějšího
básníka a nejsvobodnějšího ducha, který dosud ve světě žil“.
Tuto Appolinairovu charakteristiku přebírá i Jindřich Štýrský ve svém
Životě
markýze de Sade, ve kterém měl potřebu se s „božským“ markýzem
vyrovnat po svém a krom důkladného studia veškeré dostupné literatury
podnikl i cestu do Francie do kraje markýzova zámku La Coste v roce 1932, ze
kterého již v té době zbyly jen ruiny. Charakter a směřování Štýrského,
bohužel nedokončeného díla, lze nejlépe charakterizovat touto ukázkou:
„Markýz
de Sade náleží k nejvybranějším a nejsvobodnějším duchům Francie na
sklonku XVIII. století, kteří věřili v pád vládnoucí třídy a kteří
se snažili organizovati lid pro revoluci, k těm smělým myslitelům, kteří
neuznávajíce žádné autority, stáli v prvních řadách v boji proti králi,
duchovenstvu, feudální šlechtě, a konečně i proti měšťáctvu, náleží
k těm, kdož stáli na straně lůzy, jak dodnes měšťácká terminologie
nazývá nejvykořisťovanější z nevykořisťovanějších, k těm, kdož
pomocí této lůzy, svrhli konečně jho monarchie.“[2]
Přemýšlivější čtenář si jistě udělá vlastní názor, dodejme tedy
jen ve zkratce, že opak je pravdou!: Sade sledoval jen
vlastní sobecké cíle a těžko by mu více vyhovovat jiný než šlechtický
stav. Avšak na straně druhé je nutné zdůraznit Sadeho vysokou inteligenci
a nepochybný literární talent, bohužel ho však nemohl pro zvolenou tématiku
plně rozvinout a jeho nejlepší dílo – 120 dnů Sodomy – které
se jako jediné bez cenzury pouští do hloubek lidské sexuální touhy, zůstalo
nedokončeno.
Druhý obdivovaný aspekt Sadeho myšlení – ateizmus, je opět jen
produktem doby, kdy je v módě osvícenská filozofie Volteira a Rousseaua a
krom toho není pokrytce, který by na jedné straně holdoval nejmateriálnějšímu
hédonizmu a na straně druhé uznával jakékoliv duchovní hodnoty.
Sadeho sexuální deformace je často vysvětlována jeho nevyrovnaným
vztahem ke své matce ba dokonce šokem z prvního pohledu na její nahotu či
tradičním Freudovským incestem. Ale ať je již její původ jakýkoliv,
negativní vztah k ženám je odražen v jeho špatném manželství i literární
tvorbě, kde je dokonce vystupňována až jen na nástroj nedokonalého
uspokojení muže:
„Snad si nemyslíte, že chci ženu jen proto, abych
z ní udělal svou milenku? Ne, chci ji proto, aby sloužila mým náladám a
aby zamlžovala řadu mých menších výstředností pláštíkem boha manželství.
Chci jeho dceru tak, jako vy chcete tu moji. Jistě se nedomníváte, že nevím
o vašich úmyslech a přáních? Jsme přece oba stejní zvrhlíci a ženy
potřebujeme jako otrokyně. Jejich manželský stav z nich učiní pokorné
milenky a vy víte, že despotismus v našich charakterech zaujímá první místo.“[3]
Manželství bylo pro Sadeho od počátku jak jinak než katastrofou. Byl mu
odmítnuta žena, po které horoucně toužil a byl namísto s ní oženěn s
její starší sestrou, bigotní křesťankou, která však vždy stála u
jeho boku a jako věrná žena mlčky snášela všechny jeho prohřešky:
„Ty
znáš svět lépe než já. Rozhodni se sám, co si přeješ, aby se stalo.
Nechci být přitom nic než pouzdro, do něhož se ukládají tvé rozkazy. Víš
dobře, že se na mne můžeš spolehnout jako na svou nejlaskavější přítelkyni.“[4]
Na rub tohoto manželčina dopisu připsal Sade jen stručné ale o to výstižnější:
„Je možno lhát tak nestoudně?“[5]
Ale jsme v druhé polovině 18. století, kde se ve „vyšších“ kruzích
manželský svazek bere jen jako pozlátko. A kdo jiný jde francouzským
poddaným více příkladem než sám král Ludvík XV., který žije se svou
oficiální milenkou markýzou de Pompadour. Ta pro Ludvíka, v době své
nemoci udržovala serail s tuctem mladých dívek, které ji měly nahradit v
tom, čeho se mu od ní nedostávalo. Podobné seraily si po vzoru krále udržovala
většina těch, co něco znamenalo a mohla si to dovolit, markýze de Sade
nevyjímaje, který v orgiích zde pořádaných se asi jen těžko vymykal z
obvyklého průměru. Sade, stejně jako ostatní, rovněž často navštěvoval
pařížské nevěstince, které v té době stály opravdu na každém rohu a
byly připraveny plnit veškerá přání svých zákazníků, a v jejich výbavě
nechyběly i vypolštářované místnosti s různorodými mučícími nástroji.
Přesto však markýz nějakým způsobem překročil tolerovanou hranici a
byl dne 29. října 1763 na rozkaz krále uvržen do vězení ve Vincennes. Důvody
tohoto zatčení nejsou známy, protože s ním nikdy nebyl zahájen regulérní
proces a byl 13. listopadu opět propuštěn. Zachovalo se jen několik legend
podobné té, kterou na počátku 20. století zaznamenal Remy de Gourmont:
„Markýz
de Sade nabodl jistou ženu na rožeň a bavil se tím, že ji opékal jako krůtu.“[6]
Skutečnost však bude pravděpodobně mnohem prozaičtější, jak plyne ze
Sadeho pokryteckého dopisu z vězení:
„Ačkoliv jsem tu přenešťastný; pane, nenaříkám nikterak na svůj
osud. Zasluhoval jsem si boží pomsty a nyní jí okouším: mé jediné zaměstnání
záleží v tom, že želím svých hříchů a protivím si své chyby. Bůh
mě mohl zahubit a nedopřál mi ani; abych je poznal a uvědomil si je; a musím
se Mu proto odvděčit mnoha skutky milosrdenství, chci-li se s jeho svolením
vrátit k své duši: prosím Vás snažně, pane, poskytněte mi k tomu prostředky
a dovolte mi, abych se obrátil na duchovního. Doufám, že s jeho dobrými
pokyny a supu účinnou lítostí budu s to; abych přijal opět nejsvětější
svátost, neboť právě proto, že jsem j se od ní odvracel, jsem upadl v záhubu.
Pokud jde o sloužícího, kterého jste mi laskavě přislíbil, s nadějí,
že mi bude opravdu dán, osměluji se Vás poprosit, abyste se rozhodl pro mého
komorníka: můžete si o něm vyžádat zprávy u mé rodiny, jistě se Vám
dostane nejlepších osvědčení. Mohu Vás ostatně ujistit svou ctí, že
nevěděl nic o tom, co se dálo, protože jsem nikoho ze svých lidí nikdy
do ničeho nezasvěcoval, nikdo nikdy nic netušil a neviděl; zvláště pak
ten, jehož bych si přál za sloužícího; vkročil do toho domku po jeho zařízení
jen jednou, a to ještě ve dne a s Vaším vědomím.Doufám také, pane, že
nepovíte mé rodině pravou příčinu, proč jsem vězněn, zničilo by mě
to v jejích očích nadobro:
Osměluji se dále, pane, poznamenat toto: ta neslušná knížka má
datum měsíce června a já jsem se oženil 17. května; ujišťuji Vás, že
jsem do toho domku docházel právě jen v červnu. Pak jsem byl tři měsíce
na venkově, a když jsem se po týdnu vrátil, byl jsem zatčen. Chyboval
jsem jen krátce, ale přesto uznávám svou vinu; mé chyby trvaly přece jen
dosti dlouho, aby popudily proti mně Nejvyššího, jehož hněv mě nyní stíhá.
Lituji, že jsem se Vám o těchto věcech zmínil, ale jak bych se Vám mohl
pro ně omlouvat, když je na mně, abych pykal za všecko?"[7]
Lze uvozovat, že v domku se nedělo nic, co by v orgiích nečinil sám král,
s tím rozdílem, že se o ně Sade hodlal rozdělil s ostatními v knížečce,
která ale pravděpodobně narazila na státní cenzuru.
[3] Sade,
120 dnů sodomy,
s. 4-5.
Použitá literatura:
-
Jindřich Štyrský, Život markýze de Sade, Kra: Praha, 1995.
-
Donatien-Alphonse-François markýz de Sade,
120 dnů Sodomy,
Ottovo nakladatelství: Praha, 2000.
Odkazy: