Ani já nevím, kdo je blázen, tvrdí herec Jan Tříska

Praha - Ve filmu Jana Švankmajera Šílení hraje Markýze. "Je to výstřední skeptický filozof. Pořadatel orgií. Veselý kumpán. A blázen? Kdo ví," říká Jan Tříska, jenž před pár dny oslavil devětašedesátku. Ze zámoří se často vrací, nedávno kvůli čtyřicetiletí komedie Na samotě u lesa. "Příjemná nostalgická sešlost," líčil. Vzápětí poprvé viděl film Šílení.

* Tak povídejte, jaký je první dojem?

Jako když člověka vezmou po hlavě palicí a připadá si, že má úplně vymytý mozek.

* Vaši herečtí partneři během natáčení vesměs tvrdili, že si výsledek vůbec neumějí představit. Byl jste na tom stejně?

Ne, já jsem velice zocelený a výsledek jsem si představit uměl. Zvláště po Otesánkovi, jehož jsem veliký fanda. Vůbec obdivuji filmy Jana Švankmajera, jeho tvorbu sleduji celých čtyřicet let, ale Otesánek na mě zapůsobil podobnou silou jako Šílení. Ač šlo o českou pohádku, účinkoval jako antická tragédie.

* Film Šílení záměrně mlží, kdo je blázen a kdo lékař. Víte od režiséra alespoň vy, jak je tomu doopravdy?

Ne, ani nám nesvěřil, kdo má pravdu. Kdykoli se někdo z herců zeptal na něco zásadního, třeba právě na to, kdo je blázen a kdo ne, Švankmajer odpověděl, že si to musí divák přebrat sám. A to je správná odpověď, onu dvojlomnost je třeba podporovat.

* Čekal jste, že Šílení vyústí alespoň v trošičku naděje podobně jako Otesánek?

No - je pravda, že optimismu to člověku zrovna nedodává. Ovšem na druhé straně cítíte, že se zrodilo umění, a umění, jak známo, je samo o sobě očistné. To je potřeba přiznat i uznat: vycítíte a vidíte přece, že je to vážné dílo, takové, které očišťuje.

* Myslíte si, že Šílení někoho pobouří?

Pravděpodobně ano, pobouří. A pravděpodobně z toho bude Jan Švankmajer mít i radost, neboť to je součást jeho záměru. Lidé se alespoň budou muset zamyslet. Filmů, které nenabízejí žádnou myšlenku ani pobouření, už je dost.

 

Provokativní novinka Jana Švankmajera s Annou Geislerovou a Pavlem Liškou vejde 17. listopadu do kin

Praha - Filmová šaráda roku bude rozluštěna, ve čtvrtek vejde do pětadvaceti českých kin premiérový snímek Jana Švankmajera Šílení. Novinka jako vždy provokativní a ničemu nepodobná, kterou z plátna sám režisér uvádí coby "horor se všemi pokleslostmi, nepůjde tedy o umění. Ostatně umění je již mrtvo."
Více než třicet let poté, co jej zamítli šéfové Barrandova, se režisérův sen uskutečnil. Pro jeho ženu Evu Švankmajerovou to už bylo pozdě: na výtvarné stránce snímku se ještě podílela stejně jako na všech manželových pracích počínaje Zahradou z roku 1968, také vytvořila osobitý filmový plakát, krátce před premiérou však zemřela.
"Svět se dělí na dva tábory: na ty, kdo nikdy neslyšeli o Janu Švankmajerovi, a na ty, kdo znají jeho dílo a vědí, že potkali génia," napsal Anthony Lane v listu The New Yorker o mezinárodně ceněném filmaři, zvaném "alchymista surrealismu". Lidé, kteří s ním pracují, jej popisují podobně jako Martin Huba. "Působí jako andílek, ale v očích má ďábla hříchu. A hřích, co si budeme nalhávat, je svým způsobem přitažlivý," míní herec, jenž ve filmu Šílení nosí lékařský plášť - ačkoliv pod ním možná tají pacienta.
Nejen Huba: nikdo z herců netuší, kdo je v příběhu o dvojí vzpouře a výměně rolí v blázinci vlastně "normální". Podle Jana Třísky, jenž hraje Markýze, je to správné. Pavel Liška uvažuje: "Můj hrdina je možná ještě panic. Připomíná Františka z Návratu idiota: něco spustí a pak zírá, co se děje. Ale já valil oči i při natáčení, nic podobného jsem nezažil." Jaroslav Dušek je neméně tajemný: "Má postava byl možná původně dobrý psychiatr, který postupně zešílel, nebo je to od počátku naprostý šílenec, kterého za psychiatra omylem považují ostatní. Sám nevím." Anna Geislerová tuší, že její Charlotta "je nebezpečná osůbka věřící vlastním lžím, trochu nymfomanka, co potřebuje divadýlko". Zbytek nechala na Švankmajerovi: "Ráda jsem dalším kusem masa, které animuje. On ví, co dělá." Což pro Geislerovou znamenalo běhat nahá po dvoře, úpět na řetězu, účastnit se orgií - dva měsíce po porodu.
"Kouzlo je právě v tom, že nevíme, v relativizaci je hodnota režisérova snažení. Je rouhačský, ale ne samoúčelně," říká o Švankmajerovi Huba. Sám režisér očekává bouři nevole. "Šílení přijdou do vlny křesťanského fundamentalismu, který zachvátil Spojené státy a cpe se do Evropy," naznačil možné protesty. "Kromě popírání Boha tu zazní výroky o přírodě, které sotva sednou ekologům, pohoršit může i teorie o vztahu duše a těla," zmiňuje zvláštní léčbu filmových psychiatrů - pro posílení ducha oslabují tělo bláznů fyzickými tresty.
Herci stojí za režisérem. "Mějme se na pozoru před manipulací s naším životem. Ať už s námi manipuluje leták ze supermarketu, ženský časopis či vlídný kněz katolické církve," prohlašuje Geislerová. Švankmajerovi u případných kritiků asi nepomůže, že si vypůjčil motivy povídek E. A. Poea Zaživa pohřben a Šílený psychiatr i původní texty markýze de Sade. Snad je přesvědčí svým výkladem filmu. "Ideologický spor o tom, jak vést blázinec, si bere z obou možností, absolutní svobody a trestů v nesvobodě, to nejhorší. A to je blázinec, v němž žijeme."


***

Kdo je kdo ve filmu Šílení

Jean Berlot
(Pavel Liška)

Právě osiřelý mladík sužovaný sny o svěrací kazajce potká Mar-
kýze a chce před Jeho choutkami uchránit krásku, které věří.

Markýz
(Jan Tříska)

Rouhačský zámecký pán, požitkářský filozof, který se vysmívá
Bohu, pořádá orgie, hraje si s rakvemi a vyzná se v místním blázinci.

Charlotta
(Anna Gelslerová)

Záhadná křehká bytost, podle Jedněch ubohá obět zvrhlíků,
podle druhých neřestnice, Jež se v rozkošnických hrátkách vyžívá.

dr. Coulmiere
(Martin Huba)

Šílený psychiatr, nebo šílenec, který se za psychiatra vydává.
Vyznává zvrácenou teorii, Jak nemocnou duši léčit tělesnými tresty.

dr. Murlloppe
(Jaroslav Dušek)

Opět šílený psychiatr, nebo šílenec, Jenž se za psychiatra vydává.
Účastník orgií, jenž má k dívce Charlottě vztah téměř otcovský.

sluha Dominik
(Pavel Nový)

Podivínský němý lokaj, oddaný Markýzův stín, který kromě šklebu
ovládá hrubou sílu. Jak ukáže o pohřební noci, má l svůj humor.